Hogyan keresett egy webáruház évi 300 millió dollárt egyetlen apró változtatással?

termékfejlesztést optimalizáló webáruház székhelye belvárosi irodaházban
Néha egy weboldalon vagy egy alkalmazásban nincs szükség világmegváltó újításra ahhoz, hogy több pénzt vagy aktív felhasználót szerezzünk.

Néha egy weboldalon vagy egy alkalmazásban nincs szükség világmegváltó újításra ahhoz, hogy több pénzt vagy aktív felhasználót szerezzünk. Nagyon gyakori, hogy elég ránézni a termékünkre és megtalálni benne azokat a pontokat, amelyeken javítva vagy változtatva könnyebbé tehetjük a meglévő felhasználóink életét. 

Remek példa erre egy webáruház egyik híres, évi 300 millió dollárt hozó javítása. A történet több formában kering az interneten és a szóbeszédben, én most Jared M. Spool cikkét használtam forrásnak. A cikkben a webáruházat nem nevezi meg, így csak tippek vannak, melyik lehetett az. 

Regisztrálj, vagy ne regisztrálj

2009-ben ebben a webáruházban a vásárlási folyamat elején, a fizetés előtt volt egy bejelentkezést vagy regisztrációt kérő form, ami a kosár elhagyása után, a szállítási és fizetési adatok megadása előtt jelent meg és számos adatot kért be. A csapat úgy gondolta, azzal, hogy itt jeleníti meg ezt a formot, lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy elmentsék vagy épp előhívják az adataikat és ezzel könnyebbé teszik a vásárlást a visszatérő vásárlók számára.

Az ötlet jó, nem igaz? Hol itt a gond? Ahogy a csapat a folyamat jobbá tételén dolgozott, usability teszteket végeztek.

Usability tesztek – magyarul használhatósági tesztnek lehet fordítani. Egy tesztelési módszert értünk alatta, amikor a szoftvert, vagy más terméket odaadjuk a leendő felhasználóknak és figyeljük, mennyire könnyen használják, milyen reakciót vált ki belőlük, milyen problémákba ütköznek a használat során. A módszer mind új termék kialakításakor, mind meglévő termékek javításakor sikerrel használható. 

A usability tesztek során kiderült, hogy a vásárlók nem találták jó ötletnek a fizetés előtti regisztrációt. Ők csak vásárolni akartak olyan könnyen és gyorsan, amennyire csak lehet. Sokan nem emlékeztek, hogy regisztráltak-e már az oldalra, ha igen, akkor nem emlékeztek az e-mail címükre vagy a jelszavukra és teljesen elkedvtelenedtek. Néhányan egyszerűen otthagyták az egészet, vagy a jelszó emlékeztető e-mailt kértek, de arról már nem mentek vissza az oldalra.

Egy későbbi adatelemzés alátámasztotta a teszteken tapasztaltakat. A felhasználók 45%-ának több regisztrált fiókja is volt (volt, akinek 10!), naponta közel 160 000 ember kért jelszó emlékeztetőt. Ebből 120 000, azaz 75% sosem tért vissza és fejezte be az adott vásárlást. 

A millió dolláros megoldás

A csapat egy egyszerű, de nagyszerű változtatást végzett: kivették a vásárlási folyamatból a kötelező regisztrációt. A vásárlási folyamatból kivették a regisztráláshoz vezető gombot, mindössze a Bejelentkezés és a Folytatás maradt. A regisztrációra ettől függetlenül adtak lehetőséget a folyamat későbbi részén. 

Az új vásárlási folyamat eredményeképp 45%-kal többen fejezték be vásárlást, ami az első hónapban 15 millió dollárt extra bevételt eredményezett. Egy év alatt 300 millió dollár nyereséget termelt ez az egy változtatás.

A tanulság

Szoftverek tervezése során arra törekszünk, hogy a lehető legjobb megoldásokat építsük a termékünkbe. A legjobb tudásunk és szándékunk szerint cselekszünk, majd reméljük, hogy ez a felhasználóknak is beválik. Nem is olyan ritkán azonban megesik, hogy amit mi készítői oldalon jónak találunk, az valójában nem esik kézre a felhasználóknak és inkább akadályozza őket, mint segít nekik.

bloghu-appdesign.png
Sosem szabad elfelejteni, hogy mi nem úgy gondolkodunk, ahogy a felhasználóink. A terméket nem magunknak építjük, hanem a vásárlóknak.

A saját termékünket végignézve érdemes minden elemet kritikusan megvizsgálni és elgondolkozni azon, hogy valóban segíti-e a vásárlóinkat. Tényleg kell az a felugró chat ablak? Tényleg hasznos neki is, ha regisztrál hozzám? Hogyan lehetne ezt vagy azt egyszerűbben megoldani?

Ha nincs lehetőségünk vagy tapasztalatunk usability tesztek futtatásában vagy adatelemzésben, nem kell megijedni – elég leültetni a monitor vagy okostelefon elé egy ismerősünket vagy vásárlónkat és megkérni, hogy őszintén mondja el, mi jár a fejében a termék használatakor. Egy-egy ilyen tesztelés során rengeteg ötletet lehet meríteni arra vonatkozóan, hogy hogyan tehető jobbá a felület.

A későbbiekben a blogon számos módszert és praktikát fogok bemutatni, amelyek segítenek majd ezeket egyszerűen és gyorsan elvégezni. 

Oszd meg másokkal

ingyenes ebook

Ismerd meg az általam használt eszközöket

Termékmenedzser eszköztár ebook címlapja egy tableten, további betekintő oldalakkal

A szerző

Sipos Andrea termékmenedzser dolgozik a laptopján
Sipos Andrea vagyok és digitális termékek építésével foglalkozom. Szeretnék betekintést nyújtani ebbe a világba és inspirációt, tudást adni az érdeklődőknek.