Problémától a megoldásig – a termékmenedzser szakmája

Sipos Andrea a termékfejlesztési szakmáról magyaráz
A köztudatban kevésbé elterjedt termékmenedzser szakma rövid bemutatása, mely egy átfogó képet ad arról, hogyan, miben tudja segíteni egy cég működését.

A cikk eredetileg a ShareIT blogján jelent meg

Egy szoftver megvalósulását az ötlettől a kiadásig sok különböző szakterület támogatja. Van köztük olyan, amit nem kell bemutatni – egy fejlesztő vagy tesztelő feladatait mára sokan ismerik -, de olyan területek is léteznek, amelyek a köztudatban kevésbé ismertek. Az egyik ilyen szakterület például a termékmenedzsment, amit már én is szakmámnak tekintek több mint 8 éve.

Mi az a termékmenedzsment és mire jó? 

Ha néhány szóban kellene megfogalmaznom, azt mondanám, hogy egy termékmenedzser fő feladata meghatározni, hogy mi a következő legfontosabb dolog, amin dolgozni kell egy adott felhasználói igény kielégítése érdekében.

Mi a termék, amit menedzselek? A termék lehet bármi. Szoftver esetében lehet az egy teljes alkalmazás, de lehet annak csak egy funkciója, nagyobb területe is. Termék lehet egy belső szoftver is, amit nem a piacnak, hanem a kollégáknak készítenek, de akár egy szerveren futó egyetlen szolgáltatás vagy egy folyamat is. A lényeg, hogy az adott termék (vagy annak része) egy igényre adott megoldás legyen, egy problémát oldjon meg. A termékmenedzsernek biztosítania kell, hogy az adott igényre a lehető legjobb megoldás születik.

Ez így elsőre egyszerűen hangzik, valójában viszont egy nagyon komplex folyamat. Egy termékmenedzser (angolul Product Manager, innentől a rövidítés kedvéért PM) a napja során rengeteg információt szerez, és ezek alapján hozza meg a termék fejlesztési irányával kapcsolatos döntéseket.

Az egyik legfontosabb információforrás maguk a felhasználók, az ő véleményük, tapasztalataik, illetve az adatok arról, hogyan is használják a terméket. A PM beszélhet közvetlenül a felhasználókkal, hogy megértse a problémáikat, olvashatja a visszajelzéseket, megnézheti az ügyfélszolgálatra beérkezett panaszokat, értelmezheti a statisztikákat. Ezek mellett még sok más forrásból tanulhat arról, mit szeretnek a felhasználók, milyen problémát szeretnének megoldani, milyen funkciókra lenne szükség a jobb élményhez. Ma már rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre a felhasználók igényeinek és a termékünkkel való kapcsolatuk megértéséhez. 

Amikor felhasználókról van szó, szeretném megemlíteni az egyik kedvenc részét a munkámnak: ez pedig a felhasználói visszajelzések gyűjtése a felmerülő ötletekkel kapcsolatban. A modern cégeknél arra törekednek, hogy minél hamarabb megtudják, egy adott megoldás működhet-e a piacon. Sokszor nem építik meg azonnal a szoftvert, hanem előbb egy prototípust mutatnak meg a felhasználóknak, és ebből mérik fel, hogy mennyire lenne ez jó megoldás. A prototípusok mellett gyakori megoldás a kisebb kísérletek, vagyis A/B tesztek futtatása, amikor a terméknek két változata párhuzamosan létezik és statisztikák alapján összehasonlítják őket. Ezeknek a tervezése is a PM feladatai közé tartozik. 

A felhasználók mellett a másik fontos terület az üzleti igények megértése. A PM ismeri és formálja a termékstratégiát. Követi a versenytársakat és az aktuális trendeket és tudja, hogy azok hogyan érintik a saját termékét. Emellett támogatja a cég többi részét (például értékesítés, marketing), ismeri más csapatok terveit, a pénzügyi terveket és célokat, a jogi környezet változásait és minden olyan körülményt, ami hatással lehet a termékre. 

A harmadik nagy terület, amivel egy PM-nek jó kapcsolatban kell lennie, a technológia. Egyrészt a folyamatos technológiai újítások követése (új funkciók az operációs rendszerben, böngészőben stb.), másrészt a szoftver kódjának és a fejlesztéshez szükséges eszközök állapotának ismerete is fontos a megfelelő döntések meghozatalához.

Csapatmunka

Ezeket az információkat a PM természetesen nem egyedül gyűjti be. Egy termékmenedzser gyakorlatilag folyamatosan a csapatával vagy más területek képviselővel beszél, tervez, egyeztet. A termékmenedzsment csapatmunka és egy nagy kommunikációs feladat, ahol egyszerre kell szót érteni a vezérigazgatótól kezdve az ügyfélszolgálat munkatársán keresztül a jogászokon át a mérnökökig.

A legtöbb szoftvercégben a termék fejlesztése csapatokban zajlik. Egy csapatban általában egy termékmenedzser, több fejlesztő és egy dizájner dolgozik, de ennek a felállásnak rengeteg verziója elképzelhető. A legtöbb termékmenedzser egy ilyen csapat feladatainak meghatározásáért felelős a karrierje elején. Ahogy nő a tapasztalata, úgy kezd el egyszerre több csapattal dolgozni, majd a csapatokból kiválva nagyobb területek összefogása lesz a feladata.

PM, PM vagy PO? 

Fontos megemlíteni, hogy a Product Manager nem egyezik meg a Product Owner  pozícióval. A Product Owner (PO) egy, a Scrum agilis módszertan szerinti szerep, aki általában a feladatok priorizálásáért felelős, de a stratégiáért nem. A stratégia a Product Manager feladata. Product Owner szerepet sokszor a PM tölti be, de ez nem törvényszerű, lehet ez akár a vezető fejlesztő vagy egy kifejezetten Product Owner szerepben, a PM mellett dolgozó csapattag is. Szintén gyakran keveredik ez a fogalom a Project Manager elnevezéssel, de az egy teljesen másik szakma. A Project Manager egy projekt megvalósításáért felel, de azt, hogy mi legyen a projekt maga, nem ő találja ki.

Hogyan lettem termékmenedzser? 

Már gyerekkoromtól kezdve érdekelt az informatika. A kezdetektől lenyűgözött, hogy a szoftverek mennyi különböző probléma megoldására képesek, és az évek során ez az érdeklődésem egyre erősödött. Első próbálkozásaim egyikeként 13 éves koromban megtanultam a HTML/CSS alapjait, és saját honlapot készítettem a kutyáimról azért, hogy a róluk készült fotókat megoszthassam a barátaimmal. 

Az informatika gyakorlatilag az egyetemi jelentkezésig csak egy hobbi volt az életemben. A gimnázium utolsó évében határoztam el, hogy hivatásszerűen is ezzel szeretnék foglalkozni. Éreztem, hogy nem szeretnék mérnök lenni, mert jobban érdekel az informatika üzleti oldala, az igényekre adott megoldások világa. Sikeres felvételi után végül a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdaságinformatikus BSc szakán diplomáztam 2012-ben.


A termékmenedzsment területére egy véletlen folytán keveredtem. Korábban nem tudtam sokat a szoftverfejlesztés folyamatairól, az ehhez szükséges szerepekről, de amikor elmondták, milyen embert keresnek termékmenedzsernek, éreztem, hogy ez lesz az én utam. Az elején a gyakorlatban, autodidakta módon tanultam, majd lehetőségem nyílt részt venni szakmai tanfolyamokon is. Dolgoztam többek között a Köpönyeg.hu megújításán és a mobilalkalmazások első verziójának kiadásán. A Preziben a csapatommal a Prezi Desktop alkalmazást igazítottuk a mai világ követelményeihez, a Skyscannerben pedig az alkalmazás repülőjegy-kereső részén dolgoztam közel 4 évig. Jelenleg az OptiMonk nevű debreceni startuppal dolgozom.

Hogyan lehetsz te is termékmenedzser?

Az ideális termékmenedzser szerintem kíváncsi, kreatív és empatikus ember, aki jól kommunikál másokkal és képes átlátni komplexebb folyamatokat.

Formális termékmenedzser-képzés Magyarországon még nem elérhető. Nincs olyan felsőoktatási szak, ami egyenes út lenne erre a területre. Érzésem szerint a gazdaságinformatika a legjobb alap, hiszen ott is az informatika és az üzlet kapcsolata van a fókuszban. Akinek nem adatik meg a lehetőség, hogy elvégezze ezt a szakot, az se csüggedjen – a termékmenedzsmenthez szükséges szemléletmód a gyakorlatban tanulható meg a leginkább, amihez többnyire angol nyelvű könyvek, konferencia-előadások és számos rövidebb tanfolyam is segítséget nyújt. 

Oszd meg másokkal

ingyenes ebook

Ismerd meg az általam használt eszközöket

Termékmenedzser eszköztár ebook címlapja egy tableten, további betekintő oldalakkal

A szerző

Sipos Andrea termékmenedzser dolgozik a laptopján
Sipos Andrea vagyok és digitális termékek építésével foglalkozom. Szeretnék betekintést nyújtani ebbe a világba és inspirációt, tudást adni az érdeklődőknek.